Zasady łączenia kolorów w biżuterii

Zasady łączenia kolorów w biżuterii

Niektóre połączenia barw zdają się być dla nas naturalne, inne zupełnie do siebie nie pasują. Zazwyczaj zestawiamy ze sobą kolory intuicyjnie, z mniejszym lub większym powodzeniem. Warto jednak poznać zasady łączenia kolorów i nauczyć się wykorzystywać koło barw. Podpowiadamy, jak komponować kolory, by uzyskać najpiękniejszą biżuterię. Zapraszamy do lektury!

Koło barw – co to jest i jak z niego korzystać?

Koło barw to graficzne przedstawienie zasad mieszania się kolorów oraz tworzenia ich zestawień. Zmiany barw odbywają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Znając kilka reguł posługiwania się kołem barw, jesteśmy w stanie idealnie skomponować kolory wykorzystywane potem w projektowaniu biżuterii. Niezależnie od tego, czy będziemy dobierać koraliki, kamienie naturalne, sznurki jubilerskie, zawieszki, czy półfabrykaty, znajomość koła barw będzie nam bardzo przydatna. Jak więc z niego korzystać?

Schemat koła barw

Reguła dopełnienia w łączeniu kolorów

Zasada dopełnienia kolorów, nazywana również połączeniem komplementarnym czy uzupełniającym, wykorzystuje przeciwległe (na kole) barwy. Komponując barwy zgodnie z tą regułą, możemy uzyskać połączenia nasycone. Warto jednak wybierać kolory z tego samego poziomu intensywności. Decydując się na zastosowanie zasady komplementarnych kolorów w biżuterii, mamy pewność, że praca będzie estetyczna.

Reguła triady kolorystycznej

Zasada triady, czyli zestawienia trzech kolorów polega na łączeniu ze sobą barw wyznaczonych przez wierzchołki trójkąta równoramiennego. W ten sposób wybierzemy kolory harmonijne, ale również kontrastowe. Równocześnie zasada wskazuje na fakt, iż najlepiej jest zestawiać ze sobą maksymalnie trzy odcienie. Więcej wprowadza już chaos. Musimy także pamiętać, że używane przez nas półfabrykaty do biżuterii, stosowane do jej wykończenia jak bigle, bazy, zapięcia do bransoletek, przekładki czy zawieszki, również mają kolor. Nie możemy więc ich pomijać, zestawiając odcienie do projektowanych kolczyków, bransoletek czy naszyjników.

Jak dobierać barwy – reguła pokrewnej fuzji

Kolejną zasadą, którą możemy się kierować komponując naszą biżuterię handmade, jest reguła fuzji. Chodzi w niej o to, by zestawiać ze sobą od dwóch do pięciu barw leżących obok siebie na kole barw. Muszą być one w jednej intensywności. W ten sposób uzyskamy np. pracę pomarańczowo-żółto-zielono-niebieską, czy czerwono-fioletową.

Reguła uzupełnienia barwy podstawowej

Przypomnijmy, że w barwach wyróżniamy kolory podstawowe. Są to: żółty, czerwony i niebieski. To z nich, po różnym zmieszaniu, powstają wszystkie inne istniejące kolory. Co ciekawe, barw podstawowych nie powinniśmy łączyć ze sobą, ponieważ nie wyglądają razem dobrze. Wynika to między innymi z zasady nie łączenia ze sobą barw ciepłych i zimnych, a jak wiemy niebieski, jest odcieniem chłodnym, czerwony i żółty – ciepłymi.

Wracając do zasady reguły koloru podstawowego i uzupełniającego, opiera się ona na dobraniu dwóch barw uzupełniających do jednego z kolorów podstawowych. Na kole barw utworzymy w ten sposób kolejny trójkąt, tym razem jednak nie równoboczny, a równoramienny.

Zasady łączenia kolorów – bezpieczne połączenia

Początkujący rękodzielnicy łatwo mogą zgubić się w mnogości barw i możliwych zestawień. Jak więc w prosty sposób odnaleźć się w świecie kolorów? Przede wszystkim warto sięgnąć po połączenia pewne – takim będzie biel i czerń, szary z różami, fuksjami czy czerwieniami, kremowy z brązowym etc. Zawsze bezpieczne będzie zestawienie ze sobą kolorów sąsiadujących ze sobą na kole barw. Jeśli zaś zupełnie boimy się eksperymentować, możemy na początek wykonywać prace monochromatyczne, czyli sięgnąć po odcienie jednego koloru.

Jak dobrać kolor półfabrykatów?

Kiedy dobierzemy już kolorystycznie koraliki, kamienie czy sznurki, musimy jeszcze wybrać pasujące do nich elementy metalowe, stanowiące wykończenie pracy. Na rynku znajdziemy bigle, zawieszki czy zapięcia w różnych barwach. Najczęściej spotykanymi są:

  • złote
  • srebrne
  • miedziane
  • stare i różowe złoto
  • platynowe
  • czarne.

Pytanie jednak, które kiedy zastosować? Na rynku najwięcej prac można spotkać z wykończeniem w kolorze srebrnym. Barwa ta doskonale komponuje się z zimnymi odcieniami: niebieskościami, zieleniami, fioletami, pastelowymi różami. Pasuje również do barw neutralnych – bieli, szarości czy czerni. Nie powinniśmy sięgać po srebrne półfabrykaty, kiedy nasza biżuteria jest w kolorze intensywnej czerwieni czy żółtego.

Złote półfabrykaty warto za to stosować przy pracach w ciepłych tonacjach. Doskonale wyglądają również z ciemnym granatem czy szmaragdową zielenią. Jeśli nasza biżuteria ma barwy jesieni, warto sięgnąć po miedź, a mosiądz (stare złoto) skomponuje się z zieleniami.

Dowiedz się więcej o tworzeniu biżuterii

Przeczytaj inne nasze materiały:

Wirtualna Asystentka, ścisły umysł połączony z uwielbieniem do rzeczy ładnych. Od podstawówki zakochana we wszelkich formach rękodzieła, sztuki i designu. W wolnych chwilach spełnia się przy piekarniku wyczarowując babeczki, placki i ciastka, którymi obdarowuje wszystkich naokoło. Od roku zafascynowana również winylami i roślinami, których kolekcje systematycznie i bez opamiętania powiększa.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Show Buttons
Hide Buttons